Головна » На районі » Чому Оржиччина поки що відмовилась від об’єднання громад?
Віктор Симоненко і народний депутат України Костянтин Іщейкін

Віктор Симоненко і народний депутат України Костянтин Іщейкін

На Полтавщині близько 70% сільських рад витрачали майже увесь свій бюджет на утримання апаратів управління. І лише 5% сільських громад були спроможні розвиватися самостійно. Нині є можливість кардинально змінити цю систему і спрямовувати кошти на розвиток громад. Чому деякі райони не поспішають об’єднуватися і які позитиви дає об’єднання громад розповіли Віктор Симоненко, голова Оржицької РДА, Олександр Грицаєнко, міський голова Лубен, і Костянтин Іщейкін, народний депутат України, голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету Верховної Ради України з питань бюджету

Полтавщина – лідер в Україні по об’єднанню громад. На сьогодні в області створено 12 територіальних громад, які об’єднують 44 сільські, селищні та міські ради. Ще у 60 громадах відбувся процес ініціювання об’єднання, 271 місцева рада бере участь у цьому процесі.

Об’єднання громад охоплює значну частину територій у Глобинському, Кременчуцькому, Хорольському і Шишацькому районах. Водночас, Офіс реформ повідомив, що… не вдалося налагодити співпрацю і якісну комунікацію щодо об’єднання із Великобагачанським, Зіньківським, Карлівським, Чорнухинським, Лохвицьким, Оржицьким, Гребінківським, Диканським і Козельщинським районами. Місцеві посадовці мають обґрунтування своєї позиції і зазначають, що фахівці з децентралізації мало проводили роз’яснювальну роботу.

 Меркантильний інтерес громад змішується з традиціями

– Наш район – сільськогосподарський, тут немає промисловості. Наше єдине бюджетоутворююче підприємство – цукрозавод.  У процесі децентралізації чимало повноважень і обов’язків, які раніше виконували сільські ради, делеговано органам виконавчої влади, тобто районним адміністраціям, які займаються перерозподілом коштів, що виділяються на район. Модель, можливо, дійсно орієнтована на об’єднані громади. Але зі збільшенням обов’язків і сфер, які потрібно забезпечувати, бюджет не збільшувався. Тобто стало ще менше, ніж було. Від держави надходять цільові субвенції – на освіту, на охорону здоров’я тощо, які виділяються раз на рік і змінювати їх призначення не можна.

Щоб вийти з цього скрутного становища, доводиться приймати окремі місцеві програми, які у деякій мірі покривають нестачу коштів. А це значить, що підключаються сільради, адже тепер у них коштів набагато більше, ніж у району. Бо тепер районний бюджет повинен утримувати і освіту, і медицину, а джерела фінансування – податки, залишились на місцях. Є сільради, у яких є залишки вільних коштів – мільйони гривень, що просто лежать і не працюють. З одного боку, сільський голова не може одноосібно ними розпорядитися або вирішити це питання, а депутати можуть не дати згоди, мотивуючи це тим, що це їх кошти і вони їх пізніше освоять. Тут і виникає проблема – як же утримувати соціальну сферу, наприклад? З нинішнім Бюджетним кодексом неможливо однаково ефективно забезпечити і об’єднані, і необ’єднані громади.

Оржицька громада поки що взагалі відмовилась від об’єднання. Уявіть, цукрозавод працює тільки для громади села Новооржицьке – зовсім невеликої громади, а може і повинен працювати на весь район. Це дуже ризиковано, бо у разі проблем із заводом (як він, наприклад, простоював роками), то у Новооржицького зовсім немає іншого ресурсу – там немає земель сільськогосподарського призначення.  І весь час, поки не працював цукрозавод, район забезпечував громаду.

 Позитиви від децентралізації

– Сучасні перетворення все ж мають позитивні сторони. На жаль, це мало кому зрозуміло. Якби це широко пропагувалося, роз’яснювалося, проводились семінари, зустрічі зі спеціалістами, які б розповідали про здобутки при об’єднанні громад і втрати, якщо цього не робити, реакція могла бути іншою. Люди сприймають все таким чином: «Ви хочете знищити район? Це означає, що не буде Оржицького району? Я все життя був оржичанином, а тепер перетворите на лубенця?». Меркантильний інтерес змішується з традиціями. Навіть перейменування уже негативно сприймається.

З іншого боку, ті кошти, які були виділені завдяки нашому нардепу Костянтину Євгеновичу, у рамках проектів регіонального розвитку і державних капітальних вкладень – півтора мільйони гривень, справжня знахідка. Адже, на жаль, власних коштів нам не вистачає на розвиток інфраструктури. Тепер ми можемо допомогти медицині: придбати автомобіль для первинної ланки, апарат штучного дихання, колькоскоп, рентген­апарат (для стоматології, щоб люди не їздили аж до Лубен), а також відремонтувати фасад і утеплити Будинок культури, додати коштів Яблунівській школі, де вітром зірвало дах, утеплити Оржицьку і Новооржицьку школи.

Зважаючи на нові перспективи, я і собі бачу нове застосування – балотувався з голови райради на голову сільської ради. Адже в умовах децентралізації так я можу реалізувати більше проектів і бути максимально ефективним, – підсумував голова Оржицької РДА.

 Недосконалість і поспіх гальмують реформи?

Без имени-1 – Я вважаю, що необхідні пілотні проекти по всій Україні, які б показали переваги об’єднання. Тоді б громади дивилися і хотіли наслідувати їх приклад. Лубни стоять у перспективному плані розвитку Полтавської  області, завдяки активності народного депутата Костянтина Іщейкіна. З сільськими районами складніше. Лубенська громада пропонує долучатись навколишнім сільським громадам – Мгарська уже погодилась, – міркує міський голова Лубен Олександр Грицаєнко. – Але все упирається у недосконалість механізму децентралізації. Також хочу зазначити, що при руйнуванні вертикалі «область­район­село», модель «область­громада» теж потребує проміжної ланки. Як у Польщі, наприклад: є гміни, повіти і воєводства.

– Є райони, на території яких видобувають корисні копалини, працюють мережі заправних станцій, є промислові підприємства тощо. Тобто є джерела для наповнення місцевого бюджету. А в Оржицькому районі цього немає. Якщо розглядати ситуацію навколо Новооржицького, то дійсно, поки не працював цукровий завод, село перебувало у занепаді. Завдячуючи спонсорам з газової галузі вдалося відремонтувати школу, та чимало проблем залишалося. Для прикладу наведу також ситуацію у Великій Багачці – центром об’єднаної громади стала Білоцерківка, адже там є молокозавод.

Загалом, люди погано сприймають нове і десь підсвідомо відчувають, що залишиться тільки найсильніший. Але природно, що ніхто не хоче здаватися.

У той же час, процес децентралізації і посилення самостійності бюджетів, а також механізм для фінансування проектів місцевого розвитку через Фонд регіонального розвитку і державні вкладення – просто рятівне коло для подібних районів України. Наразі Оржиччина отримала 1,5 мільйони гривень, які зможе використати на свій розвиток, а не на проїдання.

Але бракує просвітницької роботи, наочних матеріалів. На зустрічах і засіданнях громад я говорив з людьми про те, що раніше було забагато суб’єктів господарювання – їх має бути менше, легше буде виділяти і контролювати гроші, що громади можуть самі вирішувати навколо яких бюджетоутворюючих підприємств єднатися і куди витрачати кошти. Але усі ці процеси повинні бути виключно добровільними – саме за це я голосував і так виписано у законі. І не варто виділяти гроші для стимуляції об’єднаних громад. Ефективна децентралізація відбудеться тільки тоді, коли люди це робитимуть усвідомлено і добровільно, – прокоментував народний депутат України Костянтин Іщейкін.

 Ольга ЦВІГУНЕНКО

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Коментарів поки немає ... Будьте першим!

Залишити коментар

Ви повинні бути увійти в Щоб залишити коментар.

Besucherzahler meet and chat with beautiful russian girls
счетчик посещений
Яндекс.Метрика
Новий сайт

Шановний читачу! Ви знаходитесь на архівній версії сайту. Ласкаво просимо на новий сайт "Подій та коментарів": podii.com.ua